Fortsätt till huvudinnehåll

Krämigt god Lasagne LCHF

Mat, mat, mat!! Ja vad vore livet utan lyxigt god mat undrar den här gourmén. :)
Idag gjorde jag min goda lasagne som jag förut gjorde på traditionellt vis med gröna lasagneplattor. Vill ni ha receptet på den traditionella så finns den på kokaihop.se med min signatur "rode". 
Men eftersom jag numera är förståndigare och vill äta hälsosammare så har jag bytt ut lasagneplattorna mot ett glutenfritt alternativ. Receptet på den här LCHF-pastan som jag använder numera figurerar lite varstans på nätet och jag vet inte riktigt ursprunget. 
Likaså ostsåsen är då naturligtvis utan vetemjöl. Hur går det till? Jodå, det går hur bra som helst. Och jag fick ett så gott betyg för denna rätt här hemma idag. Den är så fantastiskt krämig och god. Kommentarerna var att ingen kände skillnad på den här lasagnen och den ordinarie som jag brukade göra. Själva lasagneplattorna kan man även använda till att göra tagliatelle av. Bara rulla ihop plattan och klipp i remsor. 
Beräkna ca 90 min på förberedning och tillagning. Det här blir en stor form för minst 4 - 5 matglada pers.




LASAGNE
Lasagenplattor
6 ägg
200 g philadelphiaost Arla ekologisk färskost (Philadelphiaost innehåller citronsyra, gjord på svartmögel) 
0,75 dl fiberhusk
1 krm salt

Bolognesen
500 g  kravmärkt köttfärs
100 g finhackat rökt sidfläsk
1 hackad gul lök
4 finhackade vitlökar (kan låta mycket, men när dom hackas så blir inte smaken så vass. Smaken märks knappt)
1 burk sköljda kantareller eller egenplockade 
1 stor riven morot
1 dl ekologisk tomatpuré
400-500 g ekologiska passerade tomater
1 msk worcestershiresause
4 msk ekologiskt rött vin, samt ett glas till kocken under tiden du lagar maten :)
salt, nymalen svartpeppar

Vitsåsen UPPDATERAD
50 g ekologiskt smör
8-10 dl eko grädde
150 g riven prästost (eller cheddar om du vill lyxa till det extra mycket) Riv ner i såsen eller strö den ovanpå vitsåsen vid monteringen.
Eventuellt philadelphiaost   Arla eko färskost om du vill få såsen krämigare eller arrowrot. 

salt, vitpeppar

riven muskotnöt


Topping
2 nypor torkad oregano
100 g riven parmesanost


Gör så här:



Pastaplattor: Förbered 2 bakplåtar med bakplåtspapper. 
Vispa ihop äggen med phiadelphiaosten. Tillsätt salt och fiberhusk. Rör ihop snabbt och noga. 
Fördela smeten på båda plåtarna. Den tjocknar snabbt. Bred sedan ut den så mycket du kan. Låt svälla i 10 min. Lägg bakplåtspapper ovanpå och kavla ut smeten över hela plåten. Den ska vara riktigt, riktigt supertunn.
Behåll bakplåtspapperet på och grädda i 150° 10 min. Dra av bakplåtspapperet och dela pastan i sammanlagt 10 bitar.


Bolognese: Fräs lök och vitlök mjuk i smör och olivolja och låt sedan sidfläsket och kantareller få fräsa med. Lägg detta åt sidan.
Fräs köttfärsen i omgångar. Den ska bli riktigt genomstekt 
Rör ner tomatpurén och låt den fräsa med en stund. Blanda i den stekta löken, sidfläsket och kantarellerna.
Tillsätt tomatpurén och rivna moroten.
Häll i vinet och worcestershiresause, 
salta och peppra

Låt småputtra under lock 30 min. Smaka av.



Vitsås: Smält smöret i en vid kastrull och låt det bli gyllenbrun. Då kommer en härlig kolasmak fram. 
Tillsätt grädden och låt koka under uppsikt och omrörning då och då i 30 min. Ju vidare kastrull/stekpanna, desto snabbare går det att grädden blir sådär härligt krämig. Vill  du få den krämigare så tillsätt philadelphiaost  Arla färskost eller rör ut lite arrowrot i lite grädde och rör ner i såsen.  
Ta kastrullen från spisen och rör ner den rivna osten. Fortsätt röra tills osten smält. Alternativt så lägger du den rivna osten ovanpå ostsåsen när du monterar ihop den. 

Krydda med salt, vitpeppar och nyriven muskot



  • Smöra en gratängform och häll i ett tunt men täckande lager av ostsås. 
  • Lägg på ett lager pastaplattor. Dela dom för att passa in på sidorna om det behövs. Dom ska inte överlappa varandra.
  • Täck med ett lager köttfärssås (Bolognese) Bred över vitsås och riven ost. 1 lager plattor, bolognesesås, vitsås, riven ost etc. Fortsätt varva så tills plattorna är slut.
  • Avsluta med ett lager vitsås
  • Strö över oregano och den rivna parmesanosten.
  • Tillaga i ugn 200 grader i 30 min. Låt den "stagnera" i 5 min innan servering.




Värme & Kärlek
















Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Airfryer – Bra eller Dåligt

Inlägget innehåller reklam genom annonslänk för Kitchentime och Kökets favoriter LÄS ÄVEN LÄNGST NER I INLÄGGET FÖR EN GLÄDJANDE UPPDATERING Många har väl uppmärksammat den nya fritösen som finns ute på marknaden nu.  Philips Airfryer som behandlar maten med varmluft istället för en massa olja. Så långt verkar allt vara kanon, eftersom det kan vara mycket dyrt att fritera mat i riktig kvalitetsolja som tål upphettning, utan att oljan ska oxidera vid höga temperaturer, som är nyttiga för oss och inte innehåller bekämpningsmedel och som dessutom är smaklösa. Den enda oljan jag då kan tänka mig är smaklös kokosolja.   Vill du i din matlagning (eller vanlig fritering) använda kokosolja utan smak, så kallad deodoriserad, så välj märken såsom Cocosa eller Kokovita som är utan processtillsatser och görs från nyplockade färska nötter. Den deodoriserade (smaklösa) kokosoljan kom­­mer annars med stor sannolikhet från kopra. Kopra är ofta äldre torrt eller torkat fruktkött, som genom­gå

Godaste lammsteken

Men Glad Påsk på er finingar! Jag hade tänkt ligga lite lågt under påsken med bloggen, men jag kan inte hålla mig. Idag gjorde jag en lammstek som blev något så ofantligt god. Klart jag måste dela med mig av receptet till er. Jag brukar alltid göra lamm till påsk. Det hör liksom till. Men den här gången fick jag för mig att göra marinad. Brukar annars "bara" gnida in köttet i kryddor och sticka in vitlök i fickor. Det brukar bli mumsigt det med. Men den här blev så saftig och med massor av goda smaker. Inge ullkofta. Det är det värsta jag vet. Nu kan man inte alltid rå över hur själva köttet smakar, men med rätta kryddningen och marinad så kan man reglera smaken ofantligt.  Har varit ute i solen dag också. Nere på sjön i flera timmar. Det var fisketävling. Jag drog inte upp en endaste firre. Men vad gör väl det i finvädret. Och naturligtvis hade jag solstolen med mig. Lite lyx i tillvaron skadar ju inte eller hur? :D Med rödvinssås Jag hade en lam

Veckomeny för viktnedgång och/eller sund kost/keto

Hejsan på er! Jag har ju lyckats gå ner 4 kilo under den här veckan (9 dagar) och har gått ner lite till innan med hjälp av en speciell diet jag hållit. Gick ju upp i rasande fart både före och efter operationen av bisköldkörtlarna. Nu var det hög tid att ta tag i det. Jag har ju lovat att skriva ner recepten och beräkningarna på det jag ätit. Så här kommer ett utdrag för en vecka. Det är ett busenkelt sätt att äta och du behöver aldrig gå hungrig.  Det här är ett sunt sätt att äta även om du inte vill eller behöver gå ner i vikt. Som fingervisning så ska  proteinerna  under en dag ligga på ungefär det du skulle vilja väga. Efter ett tag så går det ju att sänka ytterligare om man vill. Jag går ännu inte ut för hårt här, utan ligger fortfarande relativt högt. Detta kommer jag att revidera inom en snar framtid. En köttbit t.ex innehåller ju mycket mer än enbart proteiner, en grönsak innehåller mycket mer än bara kolhydrater, så därför måste man första tiden väga maten för att