Fortsätt till huvudinnehåll

Vitamin K för hud, ben, hjärta och kärl



Idag vill jag tala om hjärt-kärlhälsa samt bentäthet genom Kalcium, Magnesium, D-vitamin och mest av allt det fantastiska fettlösliga vitaminet K, som även är bra för huden genom att motverka rynkor. Anti-age gillar vi! :)
Vitaminet K indelas i K1 och K2.
Kroppen producerar proteiner och för att dessa proteiner ska kunna aktiveras så behövs detta vitamin.

Detta viktiga vitamin stärker skelettet, hindrar därmed åldersrelaterad benskörhet med osteoporos i ryggrad och lårhals, håller dina blodkärl smidiga och motverkar förkalkningar och är bra för hjärtat. Det fraktar kalcium från blodådrorna till skelettet dit där hör hemma. Kan vara viktigt att konsumera extra av, allra helst efter 50 års ålder.
Brist kan ses som en allvarlig risk för postmenopausal benförlust och förträngningar i hjärtats kranskärl.

Själv har jag en hälsosituation som bidrar till att jag har för mycket kalcium cirkulerande i blodet. En så kallad hyperparasjukdom. Därmed finns risken för att mitt skelett urkalkas.

Det jag kan göra för att motverka detta är att äta en mer basisk mat. Är vi försurade så tas basisk kalk från skelettet. Kött, fisk, ägg och kaffe, socker samt spannmål (som jag inte äter) är försurande. Exempel på basiska är avokado, råa morötter, gurka, melon och citrusfrukter. Äta extra Magnesium och naturliga D-vitaminer (D3) som hjälper Kalciumet att tas upp av kroppen och lagras, samt att inta vitaminet K2.
D-vitamin tillsammans med K2 verkar vara det optimala enligt de studier som gjorts. Jag beskriver detta lite längre ner. Syntetiskt D-vitamin såsom D2 kan däremot dra ur magnesium ur kroppen. Icke bra!

Både K2 och D-vitamin är fettlösande och ska därför intas vid en måltid där fett ingår för att optimalt kunna tas upp av kroppen. .

Kalcium är beroende av Magnesium för att fungera. Magnesium tillsammans med Kalcium är som "kittet" eller "betongen" i vårt skelett (läs, även tänder).
Brist på Magnesium försvårar även upptaget av D-vitaminet. Det är vanligt förekommande att vi har brist på detta mineral. Faktorn Kalcium/Magnesium bör ligga på 2:1. Vår kost idag ger oss oftast en kvot på 15:1 eller i bästa fall 5:1.
För att öka på krångligheten så ska man absolut inte överdosera D-vitamin som många gör. Har man brist på K2 när man överdoserar D-vitamin kan det bli en kalciuminlagring i de mjuka vävnaderna enligt Dr Kate Rheaume-Bleue.
K1 (fyllokinon) hittar vi i grönsaker, såsom grönkål, vitkål, brysselkål och sallader. 
K2 (menakinoner) bildas av bakterier i en frisk tarm. Vi hittar det även bl.a i njure, lever och ägg samt  i jästa produkter såsom bl.a yoghurt och ost. Man hittar det mest i den japanska maträtten Natto som innehåller fermenterade (jästa) sojabönor. 100 g Natto ger ca 1000 mikrogram av K2- formen MK7, vilket är en av de bästa varianterna. 
Miso, som även det är fermenterade sojabönor innehåller däremot inget K2. Det är nämligen bara en viss bakteriekultur som tillverkar detta vitamin. 

Oftast får vi i oss tillräckligt med K1 som tar hand om vår "inre miljö". 
Dock, verkar vi få i oss för lite av K2 som i studier har visat sig motverka åldersrelaterad osteoporos samt hjärt- och kärlsjukdomar och kan därför behöva tillsättas som kosttillskott när vi börjar bli lite äldre, läs 50+, eller om vi har för mycket kalcium i blodet, s.k hyperkalcemi. 

OBS! De som äter blodförtunnande medel bör begränsa sitt intag eller ha ett jämt intag av vitaminet för att få en stabilitet. Dessa personer ska rådfråga läkare innan intag av vitaminet.
K-vitamin har en koagulerande funktion, men även höga doser anses ändå inte kunna orsaka blodproppar. Däremot verkar nya forskningar visa på att det är K1 som koagulerar blodet och inte K2.

Syntetiskt K-vitamin (menadion), även kallad K3, som i kroppen omvandlas till K2 är giftigt i för höga doser. Dessa kan förekomma i vissa läkemedel och kosttillskott. Så se upp med detta.

Man gjorde enligt Dr. Med.Hogne Vik en studie av K2, Kalcium och D-vitamin under en 12 månaders period, vilket inte visade några statistiskt säkerhetsställda positiva hälsovinster. 
Vad man kunde se var en förbättring hos de som fick K-vitamin tillsammans med D-vitamin, men inga ytterligare hälsofördelar för testpersonerna som enbart fick Kalcium med D-vitamin. 
En ny genombrottsstudie visade att det kan ta upp till 2-3 år med intag av K2 innan resultat av stärkt benstomme signifikant förbättras och man måste då tillföra detta vitamin dagligen, helst tillsammans med fetter eftersom detta vitamin är fettlösligt. Dagligt tillskott bör ligga på mellan 100-200 mikrogram. Dagliga intaget av K2 i studien som gjordes låg på 180 mikrogram/dag. Båda dessa studier publicerades i januari 2013.

Personligen blir jag lite eftertänksam på hur de som intar en fettsnål diet klarar sin kroppsliga upptagning av K2. (Gäller ju alla fettlösliga vitaminer såsom A, D och E). Likaså de som är dåliga på att äta grönt. De med problem med sköldkörteln ska ju undvika kålprodukter, så där kan det ju eventuellt finnas en brist på K1. Även kanske hos de som är veganer/vegetarianer där animaliska produkter inte intas. 

Vill du läsa lite mer om nyttiga vitaminer och mineraler som även är godis för huden så kopplar jag dig gärna vidare HÄR :)  

Referenser:
(http://se.eqology.com/index.php?do=category_show&tag=Nyheter/Eqology%20Nytt&page_id=328)
(http://www.helhetsdoktorn.nu/K-vitamin.htm).
(http://www.vitaelab.se/Ingredienslexikon/K.vitamin)



Värme & Kärlek
Christina



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Godaste lammsteken

Men Glad Påsk på er finingar! Jag hade tänkt ligga lite lågt under påsken med bloggen, men jag kan inte hålla mig. Idag gjorde jag en lammstek som blev något så ofantligt god. Klart jag måste dela med mig av receptet till er. Jag brukar alltid göra lamm till påsk. Det hör liksom till. Men den här gången fick jag för mig att göra marinad. Brukar annars "bara" gnida in köttet i kryddor och sticka in vitlök i fickor. Det brukar bli mumsigt det med. Men den här blev så saftig och med massor av goda smaker. Inge ullkofta. Det är det värsta jag vet. Nu kan man inte alltid rå över hur själva köttet smakar, men med rätta kryddningen och marinad så kan man reglera smaken ofantligt.  Har varit ute i solen dag också. Nere på sjön i flera timmar. Det var fisketävling. Jag drog inte upp en endaste firre. Men vad gör väl det i finvädret. Och naturligtvis hade jag solstolen med mig. Lite lyx i tillvaron skadar ju inte eller hur? :D Med rödvinssås Jag hade en lam

Airfryer – Bra eller Dåligt

Inlägget innehåller reklam genom annonslänk för Kitchentime och Kökets favoriter LÄS ÄVEN LÄNGST NER I INLÄGGET FÖR EN GLÄDJANDE UPPDATERING Många har väl uppmärksammat den nya fritösen som finns ute på marknaden nu.  Philips Airfryer som behandlar maten med varmluft istället för en massa olja. Så långt verkar allt vara kanon, eftersom det kan vara mycket dyrt att fritera mat i riktig kvalitetsolja som tål upphettning, utan att oljan ska oxidera vid höga temperaturer, som är nyttiga för oss och inte innehåller bekämpningsmedel och som dessutom är smaklösa. Den enda oljan jag då kan tänka mig är smaklös kokosolja.   Vill du i din matlagning (eller vanlig fritering) använda kokosolja utan smak, så kallad deodoriserad, så välj märken såsom Cocosa eller Kokovita som är utan processtillsatser och görs från nyplockade färska nötter. Den deodoriserade (smaklösa) kokosoljan kom­­mer annars med stor sannolikhet från kopra. Kopra är ofta äldre torrt eller torkat fruktkött, som genom­gå

Veckomeny för viktnedgång och/eller sund kost/keto

Hejsan på er! Jag har ju lyckats gå ner 4 kilo under den här veckan (9 dagar) och har gått ner lite till innan med hjälp av en speciell diet jag hållit. Gick ju upp i rasande fart både före och efter operationen av bisköldkörtlarna. Nu var det hög tid att ta tag i det. Jag har ju lovat att skriva ner recepten och beräkningarna på det jag ätit. Så här kommer ett utdrag för en vecka. Det är ett busenkelt sätt att äta och du behöver aldrig gå hungrig.  Det här är ett sunt sätt att äta även om du inte vill eller behöver gå ner i vikt. Som fingervisning så ska  proteinerna  under en dag ligga på ungefär det du skulle vilja väga. Efter ett tag så går det ju att sänka ytterligare om man vill. Jag går ännu inte ut för hårt här, utan ligger fortfarande relativt högt. Detta kommer jag att revidera inom en snar framtid. En köttbit t.ex innehåller ju mycket mer än enbart proteiner, en grönsak innehåller mycket mer än bara kolhydrater, så därför måste man första tiden väga maten för att