Fortsätt till huvudinnehåll

Pescovegetariansk tallrik med massor av näring



Hejsan på er!

Visst är det ljuuuvligt! Har precis kommit in från en timmes promenad. De små fåglarna tar i ända från tars-tårna och sjunger ut allt vad de kan. Bäcken porlar, solen skiner, blåsten rusar runt i håret och det är bara så härligt.

Tänk så mycket bättre jag mår när jag äter lätt mat. Min bok som jag skriver på får ligga tills jag blivit opererad och frisk. Jag kan bli sååå sjuk av min hyperparathyroidism, men när jag följer mina egna bokrecept så börjar min energi direkt att komma tillbaka och höjas. Det här receptet är inte direkt taget ur boken. Där är maten uttänkt på ett annat sätt – mer som en mild detox men ändå så god och full av näring. Dock visar det här receptet på hur en nyttig måltid kan se ut på daglig basis.

Hälsosam mat behöver inte vara krånglig, dyr eller ta lång tid att tillaga. Jag dras mer och mer till lite mer vegetarisk/flexitariansk/pescovegetarisk kost. Även mer raw-food. Äter jag tung mat så mår även jag "tyngre".
Visst äter jag någon gång rött kött med goda såser, men de flesta dagarna i veckan återgår jag till lätt mat, eventuellt med fisk och fågel. Jag kan då hålla min sjukdom i schack och mår inte så dåligt av den som om jag "slarvar." Kosten har verkligen betydelse för vår hälsa och det är jag ett skolexemplar på.

Prova den här rätten. Den är fräsch, god och enkel att göra. Du blir mätt, men inte tung i kroppen. Mängderna bestämmer du själv efter dina egna behov och din hunger.

Välj ekologiska livsmedel i den mån det går för att tillgodogöra dig näringen på bästa sätt. Tänk på att paprika är bland det mest besprutade. Passa på att köpa när den är på extrapris, för den är faktiskt ganska dyr tyvärr.
Blir dina paprikor (eller andra frukter och grönsaker) lite rynkiga i kylen, så lägg den i ett glas kallt vatten. Då återfår den sin spänst. Så likt vår hud – fukt håller rynkorna borta ;)

Ingredienser:
crispsallad
paprika
mozzarella (valfritt)
basilika
kidneybönor
quinoa i olika färger, tricolore
purjolök
grön sparris
makrill i tomatsås
olivolja extra virgine
riven parmesanost (valfritt)
pressad citron (valfritt)

Gör såhär:
  • Önskad mängd quinoa kokas upp i vatten. Skölj av den i en trådsil så att du får bort skummet som bildats. (Alternativt att du blötlagt den i några timmar före tillagningen. Koka den sedan i nytt vatten  på svag värme tillsammans med buljongtärning eller herbamare örtsalt i 15 min 
  • Skär bort den nedersta träiga biten på sparrisen och lägg ner den i kokvattnet tillsammans med quinoan när 4 minuter kvarstår av koktiden
  • Plocka upp sparrisen och lägg åt sidan. Häll av vattnet från quinoan.
  • Blanda quinoa med skivad purjolök och avsköljda bönor och lägg upp på tallrik
  • Lägg upp crispsallad  tillsammans med makrill och skivad mozzarella 
  • Servera med skivad paprika, sparris med riven parmesanost och strössla över hackad basilika
  • Ringla över extra virgine olivolja och eventuellt lite pressad citron
  • Smaksätt eventuellt med herbamare örtsalt
OBS! För att göra den mejerifri/laktosfri så kan du utesluta mozzarellan och ersätta sältan från parmesanosten med lite örtsalt eller näringsjäst som du mixat med cashewnötter.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Undersökning av makrill i tomatsås. Aluminium och Bisfenoler

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Greatlife Hejhej! Att äta fisk flera gånger i veckan är ju supernyttigt om man väljer klokt. Norsk odlad lax som inte är ekologisk har jag skrivit om mer än en gång, så den harrangen tar vi inte igen 😉 Själv äter jag mycket pinklax, chumlax och makrill i tomatsås. Det senare tycker jag är ett superenkelt sätt att få i sig fisk. Makrill i tomatsås är gott till omelett, qinoa och sallad. Perfekt frukost- eller lunchmat. Ibland äter jag det även till middag med quinoa. Några exempel på det hittar du  HÄR  och HÄR Jag har ju som ni ser i recepten valt att skölja bort tomatsåsen för att eliminera risken för eventuell kontaminering med aluminiumet. Nu tänkte jag att jag måste ta reda på fakta gällande detta, samt om det finns risk för bisfenol BPA i det skyddande lagret som finns innanför. Jag vill ju att du och jag ska kunna äta med gott samvete utan att oroa oss. Så sagt och gjort.... Jag har nu kollat ABBA, Konsums egna och

Airfryer – Bra eller Dåligt

Inlägget innehåller reklam genom annonslänk för Kitchentime och Kökets favoriter LÄS ÄVEN LÄNGST NER I INLÄGGET FÖR EN GLÄDJANDE UPPDATERING Många har väl uppmärksammat den nya fritösen som finns ute på marknaden nu.  Philips Airfryer som behandlar maten med varmluft istället för en massa olja. Så långt verkar allt vara kanon, eftersom det kan vara mycket dyrt att fritera mat i riktig kvalitetsolja som tål upphettning, utan att oljan ska oxidera vid höga temperaturer, som är nyttiga för oss och inte innehåller bekämpningsmedel och som dessutom är smaklösa. Den enda oljan jag då kan tänka mig är smaklös kokosolja.   Vill du i din matlagning (eller vanlig fritering) använda kokosolja utan smak, så kallad deodoriserad, så välj märken såsom Cocosa eller Kokovita som är utan processtillsatser och görs från nyplockade färska nötter. Den deodoriserade (smaklösa) kokosoljan kom­­mer annars med stor sannolikhet från kopra. Kopra är ofta äldre torrt eller torkat fruktkött, som genom­gå

Veckomeny för viktnedgång och/eller sund kost/keto

Hejsan på er! Jag har ju lyckats gå ner 4 kilo under den här veckan (9 dagar) och har gått ner lite till innan med hjälp av en speciell diet jag hållit. Gick ju upp i rasande fart både före och efter operationen av bisköldkörtlarna. Nu var det hög tid att ta tag i det. Jag har ju lovat att skriva ner recepten och beräkningarna på det jag ätit. Så här kommer ett utdrag för en vecka. Det är ett busenkelt sätt att äta och du behöver aldrig gå hungrig.  Det här är ett sunt sätt att äta även om du inte vill eller behöver gå ner i vikt. Som fingervisning så ska  proteinerna  under en dag ligga på ungefär det du skulle vilja väga. Efter ett tag så går det ju att sänka ytterligare om man vill. Jag går ännu inte ut för hårt här, utan ligger fortfarande relativt högt. Detta kommer jag att revidera inom en snar framtid. En köttbit t.ex innehåller ju mycket mer än enbart proteiner, en grönsak innehåller mycket mer än bara kolhydrater, så därför måste man första tiden väga maten för att