Fortsätt till huvudinnehåll

Undersökning av makrill i tomatsås. Aluminium och Bisfenoler


Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Greatlife



Hejhej!

Att äta fisk flera gånger i veckan är ju supernyttigt om man väljer klokt. Norsk odlad lax som inte är ekologisk har jag skrivit om mer än en gång, så den harrangen tar vi inte igen 😉

Själv äter jag mycket pinklax, chumlax och makrill i tomatsås. Det senare tycker jag är ett superenkelt sätt att få i sig fisk. Makrill i tomatsås är gott till omelett, qinoa och sallad. Perfekt frukost- eller lunchmat. Ibland äter jag det även till middag med quinoa. Några exempel på det hittar du HÄR och HÄR

Jag har ju som ni ser i recepten valt att skölja bort tomatsåsen för att eliminera risken för eventuell kontaminering med aluminiumet. Nu tänkte jag att jag måste ta reda på fakta gällande detta, samt om det finns risk för bisfenol BPA i det skyddande lagret som finns innanför. Jag vill ju att du och jag ska kunna äta med gott samvete utan att oroa oss. Så sagt och gjort....

Jag har nu kollat ABBA, Konsums egna och ICA:s. Jag väntar svar från Axfood (som har Garant och Eldorado)  Jag gör en redigering här när jag fått svar även från dem.  Har erhållit svar från dem. Se nedan.
Fick skicka mina frågor flera gånger till vissa av dem, och vara bestämd att jag ville ha raka svar, då många svar var undanglidande.

OBSERVERA! Det här inlägget kommer att uppdateras allt eftersom jag hittar nya infon, så gå gärna in här ibland för att kolla "nuläget".



Så här ser de olika svaren ut:

ICA
Tack för din återkoppling
Vår leverantör garanterar en säker förpackning. Produkten kommer inte i kontakt med aluminium då det finns ett inre skikt mellan produkten och aluminiumförpackningen. Samtliga material följer de regler om förpackningar som EU har satt upp.
Vår makrillfilé i tomatsås kommer I en konserv vars insida är behandlad i enlighet med European Regulation No.
1935/2004/EC och med FDA (USA, Food and Drug Administration, CFR 21 § 175.300). Fri från Bisfenol.
Förpackningen innehåller inte BPA eller andra hormonstörande bisfenoler. Förpackningen är godkänd för matkontakt. 

Efter ytterligare mailkontakt:

Hej igen,

Tack för din återkoppling.
Materialet heter vinyl organosol.

Efter ytterligare frågor från mig vad det är för sorts vinyl (Jag ger mig ju inte), erhöll jag detta svar:

Den torra lackfilmen på insidan består av vinyl som produceras utan någon användning av epoxihartser. Inga bisfenoler används heller.




Coop/Konsum
Stort tack för att du tagit dig tid att kontakta oss.
Burkarna till makrill är av aluminium och behöver inte ha en skyddande plastfilm, så burkarna är helt fria från bisfenol. Set finns ingen risk att aluminium förs över till produkten.
Välkommen att återkomma till oss om du har fler synpunkter eller frågor!
Med vänlig hälsning
Coop Kundservice

Efter ytterligare mailkontakt då jag tyckte det var konstigt att inget skydd behövs så erhöll jag detta svar: 

Hej Christina

Det är korrekt att det alltid (nästan iaf. för tex ananas händer det att olackade burkar används) behövs en film för att skydda att metaller fäller ut från burken till livsmedlet. Det finns dock olika sorters lacker som kan läggas på insidan av burken. I det här fallet har leverantören lyckats hitta en annan lack som fungerar i deras produkt som inte innehåller bisfenol.
           
ABBA
 MSC MÄSTARMAKRILL (2P) 12X220G
 Tack för att du hörde av dig till oss angående Abba®
  Ärende nr: 2017 - SE10675
 Mästarmakrill.
 både burk och lock är i aluminium. På insidan av burk och lock
 finns en livsmedelsgodkänd lack.
 Vi håller på att kontinuerligt byta ut förpackningar med
 Bisfenol-A. Ambitionen är att detta arbete med samtliga
 förpackningar ska vara klart under 2017.

Här har jag valt att fråga både Willys och Axfood om deras konserv Eldorado:

Willys; ang deras eget märke Eldorado:
Tack för ditt mejl. Coatingen på insidan av burkarna är BPA NI (Bisfenol A Non Intended). Vilket i praktiken betyder BPA fri. Inget BPA är tillsatt eller använt vid tillverkningen av burken. Men av juridiska skäl kan man inte hävda BPA fri. Om fabriken som tillverkar  burkarna även tillverkar andra produkter som innehåller BPA anser man att det kan finnas risk för spår av BPA. (samma tänk som med allergener och spår av) Och som med alla konserver är det ingen risk att metallen överförs i produkten så länge burken inte är skadad.

Axfood (Eldorados makrill)
Insidan av konservburken är klädd med vinyl organosol, den innehåller inte BADGE BFDGE eller BPA. ingen aluminium/metall förs överförs till produkten. 

Ni får ju nu själva avgöra och tolka svaren.
När det gäller ABBA:s så verkar det inte finnas garantier på att de ännu är bisfenolfria.
Coop väljer att inte ha någon skyddande hinna, vilket står i deras första svar. Sedan ändrade de svaret till att det innehåller ett BPA-fritt lack.
Man bör inte förvara livsmedel över huvud taget i konserver när man väl öppnat dem. Detta gäller både de med lackade insidor som de utan. Se även upp för skadade burkar.

UPPDATERING 

NYTT; NYTT NYTT!! Nu finns det jättefin fantastiskt god och hälsosam makrill hos Greatlife från Ortiz. Den är ekologisk, rensas för hand, ligger i ekologisk olivolja och i glasflaska. Lite dyrare men oj, en sån fin produkt. Du kan köpa den här via min affilatelänk: Makrill. Väljer du att köpa den via min länk så erhåller jag en liten provision, vilket ger mig lite personlig belöning för det arbete jag lägger ner på undersökningar och nya recept som jag skapar. Ingen extra kostnad för dig.

EN UPPDATERING TILL! 14/5-19
Just nu uppmanas vi till att inte köpa makrill då den är utrotningshotad. Undvik allra helst de som är fångad med garn i Nordostatlanten. Dessa har förlorat sin certifierning. Köp aldrig fisk som inte är MSC-märkt.


Värme & Kärlek
Christina

Kommentarer

  1. Hej, Christina! Nu har det gått nga år - har du hunnit få ngn ny info om detta sedan inlägget och uppdateringarna ovan? :) Tack på förhand! Mvh Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kerstin 😊
      Tack för din kommentar 💕 Nej, jag tänker att det man är intresserad av och vill uppdatera sig i kan skriva ett mail till respektive producent. Tiden finns tyvärr inte riktigt för mig att göra om undersökningen för att uppdatera. Hoppas ändå att du blev hjälpt av inlägget 🤗

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Airfryer – Bra eller Dåligt

Inlägget innehåller reklam genom annonslänk för Kitchentime och Kökets favoriter LÄS ÄVEN LÄNGST NER I INLÄGGET FÖR EN GLÄDJANDE UPPDATERING Många har väl uppmärksammat den nya fritösen som finns ute på marknaden nu.  Philips Airfryer som behandlar maten med varmluft istället för en massa olja. Så långt verkar allt vara kanon, eftersom det kan vara mycket dyrt att fritera mat i riktig kvalitetsolja som tål upphettning, utan att oljan ska oxidera vid höga temperaturer, som är nyttiga för oss och inte innehåller bekämpningsmedel och som dessutom är smaklösa. Den enda oljan jag då kan tänka mig är smaklös kokosolja.   Vill du i din matlagning (eller vanlig fritering) använda kokosolja utan smak, så kallad deodoriserad, så välj märken såsom Cocosa eller Kokovita som är utan processtillsatser och görs från nyplockade färska nötter. Den deodoriserade (smaklösa) kokosoljan kom­­mer annars med stor sannolikhet från kopra. Kopra är ofta äldre torrt eller torkat fruktkött, som genom­gå

Godaste lammsteken

Men Glad Påsk på er finingar! Jag hade tänkt ligga lite lågt under påsken med bloggen, men jag kan inte hålla mig. Idag gjorde jag en lammstek som blev något så ofantligt god. Klart jag måste dela med mig av receptet till er. Jag brukar alltid göra lamm till påsk. Det hör liksom till. Men den här gången fick jag för mig att göra marinad. Brukar annars "bara" gnida in köttet i kryddor och sticka in vitlök i fickor. Det brukar bli mumsigt det med. Men den här blev så saftig och med massor av goda smaker. Inge ullkofta. Det är det värsta jag vet. Nu kan man inte alltid rå över hur själva köttet smakar, men med rätta kryddningen och marinad så kan man reglera smaken ofantligt.  Har varit ute i solen dag också. Nere på sjön i flera timmar. Det var fisketävling. Jag drog inte upp en endaste firre. Men vad gör väl det i finvädret. Och naturligtvis hade jag solstolen med mig. Lite lyx i tillvaron skadar ju inte eller hur? :D Med rödvinssås Jag hade en lam